Bölüm Hakkında

Tarihçe

Ülkemizde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim hizmetlerinin sağlanmaya başlanması 1950’li yıllarda Doç. Dr. Mithat ENÇ'in katkılarıyla başlamıştır. 1953-1954 öğretim yılında Gazi Eğitim Enstitüsü bünyesinde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretim elemanlarının yetiştirilmesi amacıyla Özel Eğitim Bölümü açılmıştır. Bu bölüme ilkokula öğretmen yetiştiren öğretmen okullarından mezun olan yani öğretmenlik hakkını kazanmış olan ve öğretmenlik yapan kişiler arasından öğretmenlerin öğrenci olarak seçilmiş olduğu bilinmektedir. O günün koşullarında yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim aldıkları okul ve sınıfların ilkokul düzeyinde olması, mezun olan kişilerin yükseköğrenim gördükten sonra, tekrar ilkokul düzeyindeki okullara dönmeleri zorluklarla sonuçlanmıştır. Mezunların doğrudan yetersizlikten etkilenmiş çocuklara eğitim ve öğretim hizmetleri sağlayamamaları ve bürokrasiye ek sorunlar getirmesi nedeniyle bölümün kapatılmasıyla sonuçlanmıştır.

Aradan geçen 32 yıldan sonra 1986 yılında fakülte olan Gazi Eğitim Enstitüsünün bünyesinde özel eğitim öğretmeni yetiştirilmesi amacıyla Gazi Eğitim Bilimleri Bölümü içinde Özel Eğitim Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak tekrar açılmıştır. Bu anabilim dalının özel eğitim öğretmeni yetiştirme programı yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretmen yetiştirmeye odaklanmıştır. İzleyen iki yılın ardından program gözden geçirilerek öğretmen yetiştirme programı güncellenmiştir. Anabilim Dalı 1990-1991 öğretim yılında ilk mezunlarını vermiştir.

2014 yılında Talim ve Terbiye Kurulu tarafından öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esaslarına ilişkin gerçekleştirilen düzenleme kapsamında Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, İşitme Engelliler Öğretmenliği ve Görme Engelliler Öğretmenliği lisans programlarından mezun olanlar “Özel Eğitim Öğretmeni” olarak atanmaya başlamış olup, buna istinaden 2015 yılında Yükseköğretim Kurulu tarafından Zihinsel Engelliler, İşitme Engelliler, Görme Engelliler ve Üstün Zekâlılar/Yetenekliler Öğretmenliği olarak ayrı ayrı verilen lisans eğitimlerinin birleştirilerek, “Özel Eğitim Öğretmenliği” adı altında yeni ve tek bir lisans programı olmasına karar verilmiştir.

Bölümümüzde Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalı ve Görme Engellilerin Ana Bilim Dalı programları halen devam etmekte olup, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında özel eğitim öğretmenliği bölümü ilk öğrencilerini almıştır


 

  1. Misyon

Özel eğitim alanında gelişmekte olan bilimsel çabayı eğitimle birleştirmek, alan ve kapsadığı tüm bireyler ve haklarıyla ilgili olarak savunu geliştirmek, toplum hizmetlerinin, ilgili politikaların ve bilhassa eğitimsel düzenlemelerin geliştirilmesi konusunda kamu kuruluşları ve ilgili kişileri içerecek biçimde topluma kapsayıcı biçimde hizmet sunmak bölümümüzün temel misyonudur.

 

  1. Vizyon

Engel ve engellilikle ilgili konular birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de belli tarihsel aşamalardan geçerek gelmiştir. Eğitim ve benzeri hizmetlerin geliştirilmediği ve sunulmadığı dönemlerden tıbbî yaklaşımlara dayalı hizmetlerin oluşturulması, toplumsal bilinç ve konuya yaklaşımı zaman içerisinde daha da karmaşık hale dönüştürmüştür. Toplumsal olarak birey temelinde değerlerin gelişmesi, eşitlik ve adalet kavramlarının toplumun tüm bireylerine yayılması ve toplumdaki her bireyin, engellilerle ve ilişkili tüm kişileri içerecek biçimde, kendilerini toplumun sosyal yapının bir parçası olarak hissetmelerini sağlayacak yaklaşım bölümün vizyonunun temelini teşkil etmektedir.

 
background image